Articolul 8. Gesturi

Articolul 8. Gesturi 
 
a)Arbitrul 


Arbitrul trebuie să îşi însoţească anunţurile cu unul din gesturile descrise mai jos: 


1) Ippon: Ridică un braţ întins deasupra capului cu palma înainte. 


2) Waza-ari: Ridică un braţ lateral, la orizontală, la nivelul umărului, cu palma în jos. 


3) Waza-ari-awasete-Ippon: Face gestul pentru waza-ari urmat de gestul pentru Ippon. 


4) Yuko: Ridică un braţ la 45º lateral faţă de corp cu palma în jos. 


5) Osae-komi: Va întinde un  braţ în direcţia combatanţilor cu palma orientată în jos, cu faţa către combatanţi, înclinându-şi corpul către ei. 


6) Toketa: Ridică un braţ  înainte şi îl agită rapid de la stânga la dreapta de două trei ori, înclinându-şi corpul către combatanţi. 


7) Hiki-wake: Ridică o mână în sus, apoi o coboară în faţă (palma întinsă cu degetul mare în sus) şi o menţine aşa o vreme. 


8) Mate: Ridică un braţ, la nivelul umărului, paralel cu tatami, arătând palma (degetele în sus) către cronometrori. 


9) Sono-mama: Se apleacă în faţă şi atinge cu palmele ambii combatanţi. 


10) Yoshi: Îi atinge ferm cu palmele pe ambii combatanţi, exercitând o presiune asupra lor. 


11) Pentru a anula o opinie deja exprimată: Repetă cu o mână gestul primei opinii şi în acelaşi timp ridică cealaltă mână în faţa sa, deasupra capului şi o agită de la stânga la dreapta de două, trei ori. 


12) Pentru  a indica învingătorul într-o luptă: Ridică o mână  deasupra nivelului umărului, cu palma în interior, în direcţia învingătorului. 


13) Pentru a indica combatanţilor  să-şi  rearanjeze  judogi:  Încrucişează  mâna  stângă  peste mâna dreaptă la nivelul centurii, cu palmele spre interior. 


14) Pentru a chema doctorul: Se  întoarce cu faţa către masa doctorului, face un gest de invitare cu braţul întins, cu palma în sus, dinspre direcţia doctorului spre combatantul rănit. 


15) Pentru a acorda o penalizare(shido, hansoku-make): Indică cu degetul arătător, cu pumnul închis, în direcţia combatantului. 


16) Non-combativitate:  Roteşte spre înainte antebraţele, la nivelul pieptului, apoi arată cu degetul arătător către combatantul penalizat. 


17) Atac fals: Întinde ambele braţe înainte, cu pumnii strânşi, apoi face o acţiune de tragere în jos cu ambele braţe. 

Anexă Articolul 8. Gesturi 

Când  nu  este  aparent  clar,  după  ce  a  făcut  un  gest  oficial,  arbitrul  poate  arăta  în  direcţia combatantului albastru sau alb (către poziţia lor de start a meciului) pentru a indica sportivul care a obţinut punctajul sau penalizarea. 


În cazul unei întreruperi prelungite a luptei, arbitrul va indica combatanţilor că se pot aşeza 
cu picioarele încrucişate pe locul de începere al luptei, semnalizând către poziţia de start cu o mână deschisă, cu palma în sus. 

Semnalizările pentru yuko si waza-ari trebuie să pornească din faţa sa, cu braţul peste piept, întinzând apoi braţul într-o parte a corpului în poziţia finală corespunzătoare. 


Semnalizările pentru yuko si waza-ari vor fi menţinute în timpul mişcării pentru a se asigura că gestul este clar vizibil pentru arbitrii judecători.
 

Totuşi, întoarcerea va fi efectuată cu grijă pentru a nu-i pierde din vedere pe combatanţi. 

7) Gestul pentru Hikiwake se foloseşte doa  la meciurile desfăşurate în sistem stil turneu (Round Robin/Berger). 


Dacă ambii combatanţi trebuie să fie penalizaţi, arbitrul trebuie să facă gestul corespunzător şi să arate alternativ către cei doi combatanţi (degetul arătător stâng în direcţia combatantului din stânga sa şi degetul arătător drept în direcţia combatantului din dreapta sa). 


Dacă un gest de rectificare este cerut, el trebuie făcut cât mai repede posibil după gestul de anulare. 


Gesturile de anulare se fac fără anunţ. 


Toate gesturile vor fi menţinute 3-5 secunde. 


Pentru a indica învingătorul, arbitrul va relua poziţia de început a luptei, va face un pas înainte, va indica învingătorul, apoi va face un pas înapoi.  

Добавить комментарий

Оставить комментарий

Кликните на изображение чтобы обновить код, если он неразборчив